سارانا قوامی لاهیج؛ مریم دانای طوس؛ عبدالرضا تحریری؛ علی ربیع
دوره 10، شماره 19 ، دی 1397، ، صفحه 153-175
چکیده
نظارت بر درک، یکی از راهبردهای فراشناختی درک متن نوشتاری است که برای بررسی وضعیت فهمِ اطلاعات متن بهکار میرود، امّا هنوز ابزاری برای سنجش آن در داخل کشور وجود ندارد. هدف این پژوهش پاسخگویی به سه سؤال دربارۀ ویژگیهای ابزارهای سنجش نظارت بر درک، کاربست آنها در انتخاب ابزار مناسب سنجش نظارت بر درک و بررسیِ روایی و پایایی ابزار ...
بیشتر
نظارت بر درک، یکی از راهبردهای فراشناختی درک متن نوشتاری است که برای بررسی وضعیت فهمِ اطلاعات متن بهکار میرود، امّا هنوز ابزاری برای سنجش آن در داخل کشور وجود ندارد. هدف این پژوهش پاسخگویی به سه سؤال دربارۀ ویژگیهای ابزارهای سنجش نظارت بر درک، کاربست آنها در انتخاب ابزار مناسب سنجش نظارت بر درک و بررسیِ روایی و پایایی ابزار انجام شد. نتایج مطالعه نشان داد که ابزار سنجش نظارت بر درک بیکر و اندرسون (1982) ابزاری جامع در این زمینه است و بومیسازی آن به صورت نرمافزاری انجام شد. بعد از تأیید روایی محتوایی، جهت اطمینان از پایایی، این ابزار روی نمونهای 30 نفره از دانشجویان کارشناسی ارشد اجرا شد. محاسبة آلفای کرونباخ نشان داد پایایی ابزار در تکالیف پاسخ به سؤالات (72/0)، تشخیص اشتباه (7/0) و درجهبندی اطمینان از پاسخها (68/0) در حدّ مناسبی است. این ابزار در گام بعدی باید روی نمونة گستردهتری اجرا شود تا مراحل روایی سازه و هنجاریابی آن انجام شود و بتوان از آن بهعنوان ابزار سنجش نظارت بر درک بزرگسالان در سطوح مختلف استفاده کرد.